Music. And Go Crazy Red + Gilded Glitter

Nu behöver jag pepp! Idag, precis nu, nu, nu, ska jag ta fram nyckelharpan och börja öva in en av de vackraste låtar jag vet – Spelmansglädje, skriven av den oförliknelige Erik Sahlström. Det är en hemskt svår låt särskilt om man har små händer som jag, och jag gapar förmodligen efter för mycket, men skam den som ger sig visst?

Jag är lite orolig för att ni kommer att somna framför skärmen om jag totalsläpper alla hämningar och börjar skriva om nyckelharpor och hur lycklig jag blir av folkmusik. Vad tror ni? Vågar jag mig på ett inlägg med nyckelharpsmusik någon gång? Kanske till och med en inspelning av mig själv?
En liten YouTubevideo vågar jag mig på i alla fall. Det här är Spelmansglädje, och en bildserie som gör mig så rörd och glad att jag blir lite tårögd.

Today, right now, I’m going to embark on a steep learning experience – I’m going to try my hands at a very difficult folk tune called Spelmansglädje. Wish me luck! I keep wanting to share my love for the Nyckelharpa with you guys but I’m afraid you’ll be extremely bored with it. What do you think, should I venture a post on this instrument that makes me so happy? I’ll share a YouTube video with you today, this is the tune I’m attempting to learn, written by the great Erik Sahlström.

Det var det, lite väl lång inspelning men jag kan lyssna på den i timmar. Här kommer i alla fall ännu mer Gilded Glitter, jag misstänker att det kan vara så att jag överkonsumerar det lite men må så vara. Jag lovar att göra ett eget Gilded Glitter-inlägg snart! Här ovanpå Go Crazy Red.

Now for some more Gilded Glitter, I suspect I might be over-consuming GG, but so be it. I promise to put together a review of Gilded Glitter in a post of its own soon! Here is is atop Go Crazy Red.


Curiosity of the Day
: Egypt is the world’s sixth largest exporter of liquefied natural gas.

5 thoughts on “Music. And Go Crazy Red + Gilded Glitter

  1. Vackert lack och vacker musik! Jag spelade klarinett förut men var mer inne på klassiskt än folkmusik, men all musik är bra musik och jag skulle i alla fall tycka att det vore kul att läsa om :)

    • Jag spelade piano förr, så jag är nog betydligt mer klassiskt skolad.. folkmusiken har jag upptäckt ganska nyligen, bara några år sen. Stod faktiskt och vägde om jag skulle spela klarinett innan jag tog tag i nyckelharpandet!
      Håller med om att all musik är bra – utom en sak. Kinesisk opera…

  2. Dösnyggt! Verkligen. verkligen dösnyggt. Ang folkmusik och sånt där så är det inte min kopp te. Jag gillar ju riff och dubbelkaggar. Men skriv gärna om det och visa. Alltid kul att läsa om sånt man har noll koll på. :D

    • Vad kul, då ska jag släppa in nyckelharpan på bloggen lite! Jag har haft mycket riff i huset i ett par år nu och nu börjar det faktiskt kännas lite som min musik också :) Jag såg lite snett på både hårdrock och folkmusik ett tag, men båda har verkligen nästlat sig in på sitt sätt…
      Och visst ÄR det kul att läsa om sånt man inte har koll på! Då är det inte bara jag som tycker det då :D

  3. Pingback: China Glaze Phat Santa + White Cap « Lacky Nails

Jag blir jätteglad av kommentarer och uppskattar varenda en! För enkelhets skull svarar jag i samma tråd.

