Art – trial and error

Jag har äntligen fått hem min stripingtejp från Trans Design och tänkte testa den med lite mönster inspirerade av Sophie på My Awesome Beauty. Jag har bråkat med tejp förut och resultatet har aldrig blivit bra, det blir alltid en ful liksom noppig rand när jag drar bort tejpen, eller så följer underlacket med, eller blir skadat. Men jag blev hoppfull igen när jag hittade Sophies instruktioner.
Såhär började jag:

Finally my stripping tape has arrived from Trans Design and I thought I’d try some nail designs inspired by Sophie at My Awesome Beauty. I’ve had my encounters with tape before and it has seriously pissed me off, I always end up with an ugly messy “border” instead of a clean neat one. Or the base color is damaged. But I was hopeful again when I found Sophies instructions.
This is how I started:

Först testade jag ett tjockt lager av HM Cherry, ett minilack som täcker med ett tjockt lager, och tog bort tejpen direkt. Totalt misslyckat:

First I tried a one-coater, a mini polish from HM called Cherry. Removed the tape instantly. Total fail:

Jag fortsatte med ett annat lack som täcker med ett tunnare lager, CND Oilslick. Tog bort tejpen direkt nu också, men långsammare. Lite bättre resultat törs jag säga:

I tried another polish, CND Oilslick, that covers with a thinner coat. Removed the tape instantly this time too, but slower. I think it’s a little better:

Fortsatte med ett till lack som har underbara egenskaper, Color Club Brr-red. Två tunna lager här, och tejpen drog jag bort riktigt långsamt och rakt uppåt, utan att röra den från sida till sida. Men nej, fail igen. Det ser inte klokt ut:

Continued with another polish with wonderful application, Color Club Brr-red. Two thin coats here, and I removed the tape real slow and in an upwards motion without jiggling it from side to side. But alas, total fail again, it looks horrible:

Till sist testade jag med ett foillack, och det är ju i särklass bäst hittills.

Finally I tried a foil, and this was the best attempt so far.

Nån som vet hur jag ska få till snyggare kanter, hojta gärna till med tips!
If anyone has any ideas on how to make this look neater, do let me know!

12 thoughts on “Art – trial and error

  1. Jag har givetvis inget tips (någonsin) gällande nail art, men ville ändå säga att jag tycker att det blev väldigt prydligt och snyggt med foilen! Tror du att det berodde på själva finishen i lacket eller hade du en annan teknik när du tog bort tejpen?

    • Det var samma teknik som med den röda nageln innan, som blev näst mest messy.. så jag skulle säga att det beror på finishen. Eller möjligtvis att jag hade tunnare lager. Men jag ska testa fler kombinationer och se övning kanske ger färdighet!

  2. Jag provade det här för ett tag sedan, men istället för “vanliga” lack eller foillack så använde jag ett holografiskt lack, vilket fungerade utmärkt :) Annars tror jag att jag gjorde precis som du, hade ett lager lack, la på tejpen, målade ett eller två lager av ett annat lack och drog sedan nästan direkt bort tejpen.
    Här är inlägget om du är intresserad:
    http://naglar.devote.se/blogs/13958603/silver–stripe-nail-art.htm

    • Hm, har inte testat med holo än.. måste göras när jag kommer tillbaka till stan *saknar Helmer*
      Ska spana in ditt inlägg precis nu.

      • Jag köpte tejpen hos nagelgiganten.se, Striping tape white heter den och kostar 40 kr. Nu var det drygt ett år sedan jag köpte min tejp där, men det är nog samma som fortfarande säljs.
        Då är det bara att skynda dig hem till Helmer igen, leta fram holo-lacken och försöka igen.

        • Hm nagelgiganten har jag aldrig handlat hos, kanske dags att testa nu.
          Sista gången jag reser med för få lack! :) Hm.. Helmer har ju hjul.. *idé* :D

  3. Jeg syns den svarte og den hvite teipen er kjempedårlig. De andre fargene fungerer mye bedre! Jeg vet ikke hvorfor det er forskjell, men svart og hvit er helt krise. Prøv igjen, men velg annen farge på teipen. :)

Jag blir jätteglad av kommentarer och uppskattar varenda en! För enkelhets skull svarar jag i samma tråd.

