Scratch Nails – Sparkle Deco & Top Coat collection part 1

Vad sägs om  en sammanfattning av Scratch Nails effektlack? Det är en permanent kollektion som heter Sparkle Deco & Top Coat och hittills består av 10 lack. Det blev många bilder så jag delar upp det i flera inlägg. Klicka för att förstora!

I’ve put together an overview of Scratch Nails’ effect polishes, a permanent collection called Sparkle Deco & Top Coat that today consists of 10 polishes. I took a whole lot of pictures so I’ll divide this into several posts. Click to enlarge!

1- Satin Gold over black.
2- Brilliant over black.
3- White Silver over black.
4- White Diamond over black
5- Sparkling Lilac over black
6- Juicy over black
7- Tutti over black
8- Frutti over black
9- Hologram Silver over black
10- Hologram Gold over black
11- Juicy + Tutti + Frutti, 1 coat each over black
12- Juicy, 3 coats
13- Tutti, 3 coats
14- Frutti, 3 coats

A closer look on the trio Juicy, Tutti and Frutti:

Tre av dessa går att bära ensamma: Juicy, Tutti och Frutti. De behöver 3 lager för full opacitet, torktiden är normal och de kräver inte överlack.
Three of these can be worn alone: Juicy, Tutti and Frutti. They’re opaque in 3 coats, have normal dry time and don’t require top coat.

Juicy har en lila bas med rosa skimmer i. Skimret syns verkligen i flaskan och verkar nästan gyllene, men väl på nageln täcks det av den lila basen och blir ljusare lila med en rosa glimt ibland. Som layeringlack blir det tydligt lila skimmer som skiftar minimalt i rosa.
Juicy has a tinted purple base and is full of pink shimmer. In the bottle the shimmer can almost seem golden, but on the nail it’s covered by the purple base and comes out purple with a hint of pink peeking through. When layered it will give a clear purple shimmer with a very tiny pink flash.

Tutti har en cerise bas med rosa skimmer i, och är mest pigmenterad av dessa tre. För sig själv täcker det nästan med två lager. Som layeringlack kommer det definitivt förändra basfärgen åt det rosa hållet, även över mörkare färger.
Tutti has a cerise base and pink shimmer, and is the most tinted one of the three. It’s almost a two coater by itself. When layered it will definitely change the base colour to pink, even over darker colours.

Frutti har en apelsinorangetonad bas med rosa skimmer i. Som layeringlack ger detta bara ett varmt rosa skimmer som skiftar i orange vid kanterna. Över en ljusare basfärg skulle Fruttis basfärg dock märkas. För sig själv är det en somrig orange med starka rosa reflexer. Detta är min favorit av de tre och jag längtar efter att se om det rosa blir ännu tydligare i solsken.
Frutti has an orange base and pink shimmer. When layered over a darker base this becomes a warm pink shimmer with orange edges. It would tint a lighter base though. By itself it’s an intense orange with clear pink flashes. I’d say this is my favourite of the three.

Bara för att så testade jag alla tre ovanpå varann också, och det blev inte helt fel. Resultatet påminner litegrann om skiftningarna i OPI The Show Must Go On men med grova partiklar. Helt oväntat, och jag måste testa det över andra färger än svart.

Just because, I tried layering all three over black too. They blended nicely and the effect  reminds me a little of the colour shifts of OPI The Show Must Go On, but with visible particles. I must try this over other colours than black.

15 thoughts on “Scratch Nails – Sparkle Deco & Top Coat collection part 1

  1. Oj! *här sitter jag och dregglar* Äger inget Scratch Nails…än.

    En fråga till dig som har bra koll på märket. Mina naglar är i dåligt skick, d.v.s. hårda men torra och sköra. Nail Food, kan det vara min räddning?

    • Hårda och sköra, flyger av flisor om man slår till dem? Mitt problem också! Faktiskt därför jag började lacka, för att hålla ihop dem tänkte jag…
      Jag kan inte lova oljan gör att det blir helt bra, men den gör det iaf bättre. Viktigt då att masera också där nageln växer ut, där är huden tunn och så man pysslar om dem redan i fosterstadiet så att säga.

      En till grej som hjälpt mig är deras underlack No Dry Nail. Jag tror faktiskt mer på det än på oljan, för oljan slarvar jag med just nu men underlacket sitter ju alltid där!

      • Hårda och sköra. Det blir lätt sprickor om jag stöter till en nagel. Dessutom skivar de sig som bara den. Blir galen. Ska nog ta mig en tur till Åhlens nästa vecka och inhandla både Nail Food och No Dry Nail. :) Tack för tipset.

        Har förresten varit noggrann med en OPI-olja senaste två månaderna och jag har inte märkt någon skillnad alls. :(

        • Hm, mina skivar sig inte utan bara går av eller spricker. Nail Food ska dock hjälpa mot skivning men det är inget jag har erfarenhet av. Just nu är det bara en nagel som är svag (vänster pek) och jag tror faktiskt det är no dry nails som stärkt upp de andra. Innan så sprack naglarna ofta precis i skarven mellan nagel och finger, där nagelbandet tar slut.. hm, svårt att förklara. Men det gör det inte längre.

          Jag har för mig att det som gör Nail food så speciell är att molekylerna är så pass små att de går in ordentligt, kanske OPIs olja inte är sån?

          Håller tummarna för att det funkar!

  2. Pingback: Scratch Nails – Sparkle Deco & Top Coat collection part 2 | Lacky Nails

Jag blir jätteglad av kommentarer och uppskattar varenda en! För enkelhets skull svarar jag i samma tråd.

